Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
06 juli 2014

Twintigjarig Berntsen Mulder Advocaten viert verjaardag met nieuwe huisstijl en logo

De maatschap Berntsen Mulder Advocaten werd in 1994 opgericht. Destijds door vier advocaten, waarbij Guus Berntsen en Matthijs Mulder de naamgevers werden. Direct werd afgesproken dat wanneer de maatschap in samenstelling zou veranderen, er niet steeds een nieuwe naam zou komen. "Je had op een gegeven moment maatschappen waarbij van soms wel zeven partners de naam in de bedrijfsnaam kwam," zegt Guus Berntsen. "Dat vonden wij geen goed idee."

Berntsen Mulder is op veel gebieden pionier geweest. Zo kwam het kantoor groot in het nieuws toen het begin jaren negentig als eerste kantoor letselschade ging verhalen voor slachtoffers van ongevallen. Tot die tijd werden alleen de kosten die ziekenhuizen en zorginstelling maakten verhaald. Dat ook de slachtoffers met kostenposten te maken kregen, was tot dat moment een ondergeschoven kindje. Guus Berntsen en Ans Verhaar vertelden erover in KRO's Brandpunt op de nationale televisie. De volgende dag stond de telefoon roodgloeiend.
Vanaf dat moment is Berntsen Mulder een grote speler geworden en gebleven in de letselschade. De kennis op dat gebied is groot.

Daarnaast is het kantoor ook op andere rechtsgebieden in twintig jaar tijd enorm gegroeid, tot de huidige omvang van bijna 45 werknemers. Daar waar twee decennia geleden advocaten vaak generalisten waren, die alle rechtgebieden beheersten, zijn advocaten tegenwoordig supergespecialiseerd op één of twee rechtsgebieden. Ook bij Berntsen Mulder vindt die specialisatie plaats. Zo is de advocatuur altijd in beweging.

Oude huisstijl
Bij de oprichting van Berntsen Mulder Advocaten werd ook het bekende groen-gele logo in gebruik genomen. Een mooi logo, dat destijds perfect bij het karakter van de maatschap paste. In het logo kwamen de namen naar voren, en de kenmerkende 'weegschaal' boven de namen.

Die weegschaal heeft een dubbele betekenis. Om te beginnen behoeft het vak van advocaat soms behoorlijke evenwichtskunsten. Daar waar twee partijen een conflict hebben, wordt aan alle kanten aan een advocaat getrokken. Het is dan de kunst om het evenwicht te bewaren.
Ten tweede heeft een weegschaal natuurlijk onmiskenbaar een wereldwijde juridische betekenis. Want heeft de geblindoekte Vrouwe Justitia naast een wetbundel in de ene hand niet een weegschaal in de andere? Zij moet als rechter tenslotte alle belangen 'wegen' en tot een 'evenwichtig' oordeel komen.

Het logo heeft twintig jaar stand gehouden. In de afgelopen jaren heeft het kantoor zich verder ontwikkeld en is de maatschap uitgebreid tot nu, in 2014, zeven personen. De nieuwe, uitgebreide maatschap vond dat de huisstijl een update nodig had. Het kantoor moest zich een nieuw jasje aanmeten.

Nieuwe huisstijl

Aldus geschiedde. Middels het uitschrijven van een prijsvraag werd uiteindelijk gekozen voor een ontwerp van Charles Pellens. Hij ontwierp een strak, modern, eigentijds nieuw logo, met bijbehorende huisstijl. "Ook al was het oude logo echt een soort 'kindje' van mij," zegt Matthijs Mulder, "vonden we met z'n allen dat het echt tijd was voor iets nieuws. We zijn enorm blij met de nieuwe huisstijl. Het regenboogbalkje geeft in mijn optiek aan hoe veelzijdig en kleurrijk wij als kantoor zijn."

De weegschaal die evenwicht uitbeeldt, is in het nieuwe logo niet terug te vinden. "De evenwichtskunst vinden wij echter wel zo'n krachtig en sterk beeld, dat we een mooie foto van een evenwichtskunstenaar op onze homepage van de website hebben gezet. Eigenlijk een knipoog naar het oude logo," vindt Mulder.
"Het is natuurlijk leuk om jezelf af en toe een nieuw jasje aan te meten," aldus Matthijs Mulder. "Maar uiteindelijk gaat het in ons vak om de inhoud, om de resultaten die we voor onze klanten boeken. Die resultaten mogen er zijn. We zijn trots op ons nieuwe logo, maar nog veel trotser op ons werk."