Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
11 november 2016

Schade tijdens een boottocht? Geen man overboord!

Loonschadejurist Heleen VeldinkLiep tijdens mijn vorige vakantie op de tweede dag al mijn loonschadeblog (Walk on the Wild side) over de weg, bij de vakantie daarna wilde er maar niets blogwaardigs gebeuren.

Hoewel de vakantie overeenkomsten had met mijn vorige (eiland: check, zon: check, schapen op de weg: check), was de sfeer totaal anders. Geen bumperklevende automobilisten, voetgangers op de autoweg of wild gebarende Italianen te bekennen. Nee, mijn week op Texel was heerlijk rustig en bijna-verkeersongevallen-vrij.

Zeehonden

Gelukkig gebeurde het dan toch eindelijk op de één na laatste vakantiedag. Ik besloot namelijk te gaan varen. Samen met mijn zus kocht ik een kaartje voor de boot naar Vlieland, die langs een zandbank vol zonnebadende zeehonden zou varen. Eenmaal op de steiger haalde ik mijn kaartje tevoorschijn om aan de kapitein te kunnen geven. Nieuwsgierige jurist als ik ben, bekeek ik de achterkant van het kaartje. ‘De rederij is niet aansprakelijk voor schade ontstaan tijdens de tocht’. Een glimlach verscheen op mijn gezicht. Eindelijk had ik de ‘gevaarlijke kant’ van Texel ontdekt...

Vervoersovereenkomst en aansprakelijkheid

Want hoe zit het met de aansprakelijkheid voor schade opgelopen tijdens de tocht? Kan de rederij zomaar alle aansprakelijkheid uitsluiten?

Het antwoord is: nee. Door het kopen van een kaartje voor de boot naar Vlieland heb ik namelijk een vervoersovereenkomst gesloten met de rederij. Op basis van deze overeenkomst is de rederij aansprakelijk voor schade veroorzaakt door dood of letsel van de reiziger, als dit het gevolg is van een ongeval dat tijdens en in verband met de vaartocht is gebeurd. Dit is alleen anders als:

  1. de rederij kan bewijzen dat er sprake is van een overmachtssituatie. Dat wil zeggen als er sprake is van een omstandigheid die een zorgvuldig vervoerder niet heeft kunnen vermijden en de gevolgen daarvan niet heeft kunnen verhinderen of; 
  2. de vervoerder bewijst dat de reiziger eigen schuld heeft aan het ontstaan van de schade of de omvang daarvan. 

Voor verlies of beschadiging van (hand)bagage die meegenomen is tijdens de vaartocht geldt een soortgelijke regeling.

Dwingend recht

Het bovenstaande is dwingend recht. Dat betekent dat de vervoerder in de vervoersovereenkomst zijn aansprakelijkheid niet verder mag beperken dan in de wet is toegestaan. De rederij mag dus niet haar aansprakelijkheid volledig uitsluiten. Die uitsluiting is ongeldig (nietig).

Vrijwilliger

Gelukkig verliep de vaartocht even rustig en probleemloos als de rest van mijn vakantie. Maar als er wel wat tijdens de vaartocht was gebeurd, dan had de rederij zich dus niet achter de uitsluiting op het toegangskaartje kunnen verschuilen. Misschien wordt het tijd dat iemand dit aan de rederij gaat uitleggen? Ik bied mij graag als vrijwilliger aan. Texel, here I come again!


Meer weten over aansprakelijkheid? Neem contact op met Heleen Veldink, loonschadejurist bij Berntsen Mulder Advocaten. Bel 0172-42 70 75 of mail (via deze pagina)

Dit artikel is geschreven door