Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
18 juli 2016

Risico’s van racefietsen met elektromotor

Advocaat letselschade Frank FranssenStel, u fietst al 20 jaar elke week een rondje met een wielerclubje. Op een gegeven moment wordt het steeds moeilijker het tempo van de jongeren bij te benen. U wilt niet achteraan sukkelen, dus u besluit voor een slordige 3000 euro trapondersteuning op uw racefiets te laten zetten. Het is een kleine ingreep, met mogelijk grote gevolgen als u betrokken raakt bij een ongeval.

Elektromotor

De elektromotor wordt gemonteerd in de buis onder het zadel en de accu wordt netjes weggewerkt in een bidon. Van de buitenkant wijst niets erop dat u 150 tot 200 watt extra vermogen heeft om de jongeren in uw wielrengroep zonder al te veel pijn en moeite bij te kunnen houden.

Fiets wordt motorrijtuig

Wat u zich echter niet realiseert, is dat uw fiets door de aanpassing plotseling is veranderd in een motorrijtuig! Dit kan verstrekkende gevolgen hebben wanneer u een voetganger of fietser aanrijdt. De kans is groot dat u in dergelijk geval niet verzekerd bent en dat u de schade zelf zult moeten betalen.
U bent niet de enige die dit risico niet kent. En uw fietsenmaker heeft u er waarschijnlijk niet op gewezen.

Mechanische kracht

Uw fiets is dus ineens een motorvoertuig. Wat is een motorvoertuig eigenlijk? De wet omschrijft het in prachtige, oude taal: ‘alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen, uitsluitend of mede door een mechanische kracht.’

Verschil racefiets en gewone fiets

Elektromotor voor racefiets - foto: VivaxEn dan is er nog een belangrijk verschil. Een gewone fiets met elektromotor is anders dan een racefiets met trapondersteuning. Daar zit een technisch verhaal achter. Simpel gezegd gaat het bij een gewone fiets om een steuntje in de rug tot 25 kilometer per uur. Bij een racefiets geeft de motor zelfs nog extra kracht boven de 40 kilometer per uur.

Om die reden is bij normale elektrische fietsen een uitzondering gemaakt als het gaat om aansprakelijkheid bij een ongeval.

De juridische gevolgen

De transformatie van een (race)fiets naar een motorrijtuig heeft een aantal gevolgen:

  • Met een racefiets met trapondersteuning mag niet op de openbare weg worden gereden zolang een ‘type goedkeuring’ door de RDW ontbreekt. Door aan het verkeer deel te nemen, riskeert u een boete van 180 euro.
  • Voor de racefiets met trapondersteuning geldt de wettelijke verplichting om een zogenaamde WAM (Wet aansprakelijkheid motorrijtuigenverzekering) af te sluiten. Tot op heden zijn dergelijke producten nog niet op de markt. Uw reguliere aansprakelijkheidsverzekering (AVP) biedt geen dekking. Zolang er nog geen verzekeringsproduct op de markt is, zou u uw verzekeraar kunnen verzoeken om al dan niet tegen een hogere premie dekking te verlenen onder de AVP. U doet er verstandig aan om van deze extra dekking een schriftelijke bevestiging te vragen van uw verzekeraar.
  • Door het aanbrengen van trapondersteuning verandert het aansprakelijkheidsregime. In de gevallen waar sprake is van ongevallen tussen fietsers of een fietser en voetganger is sprake van een schuldaansprakelijkheid. De benadeelde zal moeten bewijzen dat de andere verkeersdeelnemer een fout heeft gemaakt. In de praktijk is het soms lastig om het bewijs rond te krijgen, omdat er geen of onvoldoende getuigen zijn en de specifieke toedracht van het ongeval niet kan worden bewezen. U valt echter in de prijzen op het moment dat u met uw racefiets met trapondersteuning een andere fietser of voetganger aanrijdt. In dat geval dient u afhankelijk van de leeftijd van de benadeelde tenminste 50 procent van de schade te vergoeden, tenzij u kunt aantonen dat er sprake is van overmacht. De kans dat u met succes een beroep kunt doen op overmacht is echter zeer klein en dus des te groter is de kans dat u aansprakelijk bent voor de schade die door het ongeval is veroorzaakt. Aan de hand van het onderstaande voorbeeld wordt duidelijk dat het rijden op een racefiets met trapondersteuning in de praktijk tot andere uitkomsten leidt voor wat betreft de aansprakelijkheid.

Voorkomen is beter dan genezen

Kortom: een simpel elektromotortje in uw racefiets kan grote juridische gevolgen hebben. Een ongeluk zit in een klein hoekje en mijn advies is om eerst een deugdelijke verzekering af te sluiten voordat u met een racefiets met trapondersteuning de weg op gaat.


Wilt u meer weten over de risico's van fietsen met elektrische ondersteuning? Neem gerust contact met mij op. Tel. 0172-427078 of mail mij.

Bel met 0172-427078