Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
01 december 2015

Interview met Matthijs Mulder in Leven! Magazine december 2015

Het rechtvaardigheidsgevoel van advocaat Matthijs Mulder

Slappe bodems, kabels en… blogs

Matthijs Mulder in Leven! Magazine - december 2015 - foto Sander PardonHoewel hij benadrukt een generalist te zijn, verraadt hij door zijn onvergelijkbare ervaring en dossierkennis zijn specialisme in het Bouwrecht al gauw. En juist daarin is het nodige te doen. ‘Sommige afspraken snap ik gewoon niet’. 

Een interessante case: 38 bewoners van een nieuwbouwwijkje klagen de aannemer aan omdat er gebouwd blijkt te zijn op een ‘slappe bodem’. Gevolg: het huis blijft netjes staan maar de stoep verzakt na een jaar al meer dan tien centimeter. Hoe los je zulks op? Het is overigens een veelgehoorde klacht in Groene Hart gemeenten zoals Boskoop en Alphen aan den Rijn. De aannemer  wist het, de gemeente verkocht de grond echter zonder te saneren. Het vonnis werd uiteindelijk toegewezen maar advocaat Matthijs Mulder blijft zich verbazen over de gemakzucht en slordigheid: “Gaat het om een grote brug, een zogenaamd kunstwerk, dan is alles afgedekt en kan er niks mis gaan. Je kunt je immers niet veroorloven dat een brug straks instort. Waarom particulieren dan wel op deze manier worden behandeld is me een raadsel. Daar zou ik echt wat aan willen verbeteren.”

Digitalisering

Mulder is sinds ’93 partner binnen Berntsen Mulder Advocaten en een van de bekendere pleiters in het Alphense. Het kantoor is gelegen aan de statige Wilhelminalaan, hartje centrum. De advocatuur staat niet stil en ook een advocaat is ondernemer. Mulder heeft daar zo z’n gedachten over: “We zijn op zoek naar een andere manier van vormgeven van ons vak. Niet inhoudelijk, want ik geloof werkelijk in maar één ideale aanpak, maar kwa structuur en contact met je klant. Een van de oorzaken is de snelle toename van de digitalisering. Contractmodellen bijvoorbeeld kunnen vaker gebruikt worden met kleine aanpassingen. Klanten weten dat en willen onderhandelen. Of we maken een nieuw contract, bieden dat voor gereduceerd tarief aan, met de optie om het daarna voor relatief kleine bedragen door te mogen verkopen. En ook kennis is makkelijker en sneller te delen. Wij maken eigen blogs, we adviseren actief en ongevraagd naar een breed publiek.”

‘Ons land is juridischer geworden. We willen van alles; stilte, vrijheid, voldoende kabels in de grond, mooi wonen, ultieme mobiliteit, goede wegen enz. En dat allemaal in een heel klein landje. Dat vraagt een gedeelde verantwoordelijkheid en waar nodig inschikken.‘


Abonnement

Niet alles is uniek en hoeft te worden uitgevonden. Veel ingewikkelde vragen hebben vaak genoeg aan een simpel antwoord. Gewoon omdat dat antwoord er al lang ligt. Dus laat Mulder vaak het uurtje factuurtje voor wat het is en ontwikkelde hij bijvoorbeeld een Rechtsbijstand-pakket voor het MKB, via een abonnement constructie. Hij bedacht ook diverse vastomlijnde adviespakketten: “We maken onze dienstverlening volledig transparant. Er hangt een prijs aan een pakket en de klant kan daarmee bijvoorbeeld telefonisch advies inwinnen of contracten laten nakijken. Dan komt de klant nooit voor verrassingen te staan. Ook is het mogelijk om met een vast fee per jaar te werken of een begroting in plaats van onverwachte rekeningen per maand. Ik vind het belangrijk dat de klant vooraf weet wat het kost. Een procedure hakken we als het ware in stukken. Elk component, zoals een dagvaarding een conclusie van antwoord en een zitting worden apart begroot. Ik ben advocaat maar ook ondernemer, ik kan me dus goed invoelen in die ondernemer. Daarnaast ben ik ook heel nieuwsgierig, heb ik een sterk rechtvaardigheidsgevoel en heb ik ook ambities, net als iedereen. En toch zijn al die 17.000 advocaten in ons land weer allemaal anders. Dat is misschien maar goed ook. Ik wil gewoon weten hoe dingen in elkaar zitten. En dat komt goed uit in mijn vak.”

(tekst en fotografie: Sander Pardon)