Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
15 januari 2018

De grote gevolgen van premiewanbetaling

Madhavi Nagessersing, advocaat ondernemingsrechtAls ondernemer staat u niet (dagelijks) stil bij het ontstaan van schade. En zeker niet bij de vraag wat er gebeurt als u een keer de premie van een verzekering niet betaalt. Maar let op! De gevologen kunnen groot zijn. Advocaat ondernemingsrecht Madhavi Nagessersing legt het uit in deze blog.

Schade kan op allerlei manieren ontstaan. Schade aan een machine of bedrijfswagen kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door uw werknemers tijdens werktijd. Geen probleem denkt u dan, daar bent u immers goed voor verzekerd. Of toch niet?

Per abuis niet betaald

Wat als u per abuis een keer geen premie hebt betaald? Veel verzekeraars hebben een schorsingsbevoegdheid opgenomen in hun polisvoorwaarden of algemene voorwaarden. Wanneer uw vervolgpremie niet of niet tijdig is betaald, kan een verzekeraar uw polisdekking per direct schorsen, met een beroep op deze schorsingsbevoegdheid. Deze bevoegdheid kan een verzekeraar al inroepen na één keer te laat betalen. Dit kan grote gevolgen hebben.

Geen verplichting tot aanmaning

Er is een verschil tussen consumentenverzekeringen en zakelijke verzekeringen. De wet verplicht verzekeraars om consumenten een aanmaning te sturen op het moment dat de vervolgpremie niet op tijd is betaald. Een consument wordt daarna in de gelegenheid gesteld om binnen 14 dagen de vervolgpremie alsnog te betalen voordat een verzekeraar de polisdekking van een consument mag schorsen.

Deze wettelijke verplichting voor verzekeraars om aan te manen geldt niet ten opzichte van bedrijven.

Wat houdt een schorsing van de polisdekking in?

Bij schorsing van de polisdekking wordt de polisdekking bij wanbetaling als het ware ‘bevroren’, totdat de vervolgpremie weer is voldaan. U bent in de tussentijd nog wel verplicht om de vervolgpremie te voldoen, de verzekeringsovereenkomst is namelijk nog niet beëindigd. Pas vanaf het moment dat u de premie heeft voldaan, herleeft de polisdekking weer. Als gevolg van de schorsing is er voor schademeldingen gedurende de schorsingsperiode geen dekking.

Als de verzekeraar deze schorsingsmogelijkheid wil kunnen gebruiken, moet de verzekeraar deze schorsingsbevoegdheid bij premiewanbetaling expliciet opnemen in haar polisvoorwaarden of algemene voorwaarden. Op het moment dat (1) de schorsingsbevoegdheid is opgenomen in de polisvoorwaarden/algemene voorwaarden, (2) deze voorwaarden aan u zijn overhandigd of per e-mail zijn verstrekt en (3) u daar als ondernemer niet tegen heeft geprotesteerd, zijn de polisvoorwaarden een onderdeel geworden van de verzekeringsovereenkomst tussen u en de verzekeraar en kan de verzekeraar u daar dus aan houden.

Voorbeeld van een schorsingsbeding

Hoe herkent u een schorsingsbeding? Dat ziet u in het voorbeeld dat ik hieronder heb opgenomen.  

Voorbeeld schorsingsbeding

Moment van de schademelding is doorslaggevend

Moment van melden schade is essentieelLet op: Als u op het moment dat er schade is opgetreden deze schade bij de verzekeraar meldt en u heeft niet aan al uw betalingsverplichtingen ten opzichte van de verzekeraar voldaan, dan heeft de verzekeraar een stok om mee te slaan. Met een beroep op de schorsing van de polisdekking kan een verzekeraar een schadeclaim namelijk afwijzen.

Wees gewaarschuwd

Wees u bewust van de grote gevolgen die premiewanbetaling met zich mee kan brengen voor u als ondernemer. Een verzekeraar die een schorsingsbeding in haar polisvoorwaarden heeft opgenomen, hoeft niet tot uitkering van schade over te gaan bij premiewanbetaling.

Hoe kunt u schorsing van de polisdekking voorkomen?

Het klinkt heel simpel, maar zorg ervoor dat de vervolgpremie altijd tijdig wordt voldaan aan de verzekeraar. Als de premie wordt geïncasseerd door middel van automatische incasso, zorg er dan voor dat u altijd voldoende saldo op de rekening heeft staan ten tijde van de afschrijving van de vervolgpremie.

Schade na te late premiebetaling

Betaal eerst uw (achterstallige) vervolgpremie. Het beste is om de verzekeraar schriftelijk te laten bevestigen dat na de ontvangst van de betalingen er weer dekking wordt verleend onder de polis. Doe de schademelding pas op het moment dat u zeker bent dat er weer dekking wordt verleend. Wacht hier niet te lang mee, in veel polisvoorwaarden is namelijk opgenomen dat u schade binnen een bepaald tijdsbestek moet melden bij de verzekeraar. 


Heeft u vragen over de schorsing van uw polisdekking en wat u hier tegen kunt doen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op via 0172- 49 43 45 of mail mij op m.nagessersing@berntsenmulder.nl

Bel 0172-494345