Berntsen Mulder Advocaten logo

Afbeelding

Berntsen Mulder header afbeelding
01 augustus 2016

Als uw dokter fouten maakt…

Wat als uw dokter fouten maakt?Als uw kraan lekt, belt u een loodgieter. De loodgieter komt en maakt uw kraan. Soms gaat dat niet goed, de kraan blijft lekken. Wat doet u? U roept de loodgieter terug en wijst hem op de nog immer lekkende kraan. Er zal weinig discussie ontstaan, het is duidelijk dat de loodgieter de lekkage niet heeft verholpen. Hij komt terug, doet zijn werk over en herstelt zijn fout.

Maar wat als uw arts u niet goed behandelt? Stel, u moet geopereerd worden omdat u tintelingen in uw been heeft. U wordt geopereerd. Maar helaas, als u uit uw narcose ontwaakt, blijkt dat uw kwaal niet verholpen is. Sterker nog, waar u vóór de operatie uw been nog kon bewegen, kunt u dat na de operatie niet meer. U heeft het terechte vermoeden dat er iets heel erg fout is gegaan. Wat te doen?

Medische kunstfout

Als een arts fouten maakt, noemen we dat een ‘medische kunstfout’. De gevolgen voor u als patiënt zijn vaak enorm. Niet alleen op het materiële gebied, maar zeker ook op het emotionele gebied. U voelt zich ellendig en denkt dat uw arts de behandeling niet goed heeft uitgevoerd. U bespreekt dit met uw arts. Maar wat als uw arts zegt dat er een complicatie is opgetreden, hij daar niets aan kon doen en dus geen fouten heeft gemaakt?

Bewijslast

U als patiënt zal moeten bewijzen dat uw arts een fout heeft gemaakt. Hoe gaat u dat aanpakken? U bent immers geen deskundige en bovendien weet u niet wat er tijdens de operatie is gebeurd. U was ‘onder zeil’.

Kosten

Goede raad is duur. Dat geldt zeker voor medische kunstfouten. U zult behalve kosten voor een advocaat ook kosten voor een deskundige moeten maken. Dat loopt al snel in de duizenden euro’s. Alleen als u er in slaagt te bewijzen dat uw arts fouten heeft gemaakt, zal het u geen geld kosten. De verzekeraar van het ziekenhuis waar de arts werkt, zal deze kosten moeten vergoeden.

Slimme aanpak

De meeste mensen hebben de genoemde duizenden euro’s niet op de plank liggen. Is de conclusie dan dat u niets tegen de arts kunt ondernemen? Dat hoeft niet! U kunt zelf veel kosten voorkomen als u slim te werk gaat.

Tips om actie te ondernemen tegen een arts

1. Dossier opvragen

Allereerst is het verstandig zelf uw volledige dossier op te vragen bij het ziekenhuis. U heeft daar recht op, het is uw dossier. Soms vragen ziekenhuizen een vergoeding voor de kopieerkosten. Betaling van die kosten zullen u de ‘kop niet kosten’.

2. Vraag ziektekostenverzekeraar en/of werkgever kosten te dragen

Het is goed te bedenken dat niet alleen u schade lijdt, maar ook uw ziektekostenverzekeraar en, indien van toepassing, uw werkgever. Zij hebben er dus ook belang bij dat het ziekenhuis met succes aansprakelijk gesteld wordt. Vraag uw zorgverzekeraar en uw werkgever de kosten voor een procedure op zich te nemen. Als er voor hen genoeg te halen valt, zullen zij dit vast en zeker in overweging nemen.

3. Succes ziektekostenverzekeraar is succes voor u

En als uw zorgverzekeraar of werkgever er vervolgens in slagen hun schade vergoed te krijgen, zal u ook uw schade kunnen verhalen. U kunt dan met een gerust hart een advocaat inschakelen die u daarbij helpt. De advocaatkosten zijn voor de verzekeraar van uw arts of het ziekenhuis.

4. Vraag advies medisch adviseur op

Helaas procedeert een zorgverzekeraar of een werkgever alleen als zij heel veel kosten voor u heeft moeten maken. Ook moet er natuurlijk een redelijke kans zijn dat het ziekenhuis met succes aansprakelijk gesteld kan worden. Om die kans in te schatten, vraagt uw zorgverzekeraar advies aan haar eigen medisch adviseur. Dit advies kunt u opvragen, doe dat ook! Het geeft u inzicht in de grootte van de kans op een succesvolle aansprakelijkstelling.

5. Dien klacht in bij klachtencommissie

Een andere manier om uw kosten laag te houden, is een klacht indienen bij de klachtencommissie van het ziekenhuis. U geeft in uw brief aan wat er volgens u fout is gegaan of waarom u denkt dat er fouten zijn gemaakt. De klachtencommissie stuurt uw brief door naar de betreffende arts waartegen uw klacht is gericht. Uw arts moet op uw klacht schriftelijk reageren.
Vervolgens zal er door de commissie een hoorzitting ingepland worden. Tijdens de hoorzitting wordt uw klacht met u, de arts en de commissie besproken. Na dit gesprek zal de commissie uitspraak doen of een deskundige inschakelen om vragen te beantwoorden.
Een procedure bij de klachtencommissie kost u geen geld, maar levert u wel informatie op over de grootte van de kans dat u uw arts of het ziekenhuis met succes aansprakelijk kan stellen.

Tot slot

Ook als u geen duizenden euro’s op de plank heeft liggen, kunt u iets ondernemen tegen uw artsen. Of dit tot een succesvolle aansprakelijkstelling leidt, valt vooraf niet te zeggen. In ieder geval krijgt u meer duidelijkheid over de behandeling die u heeft ondergaan. En dat is voor vele slachtoffers van medische kunstfouten vaak net zo belangrijk als de schadevergoeding in geld.

 

Dit artikel is geschreven door